Valentsikorpus: Artikkel

rein-veidemann-kamaluga-labasusi / originaal

Kevad toob inimesed tänavaile. Seda mõistavad ka kõikvõimalike kampaaniate korraldajad, alates kaupmeestest ja riigiasutustest ning lõpetades parteidega. Kätte on jõudnud tulus aeg välireklaami tegijatele. Kui seksuaalsusse uputatud pesu-, ilutoodete ja viimasel ajal ka alkoholireklaami võib vaataja teleekraanil eirata, siis avalikus linnaruumis pole tal selle eest kuhugi pageda. Ta peab taluma reklaamikontorites koos tellijatega välja mõeldud õõnsaid, labaseid või tühiseid loosungeid. Seegi on müra, mitte ainult nüristav, vaid sageli ka solvav.

On muidugi erandeid: loed ja vaatad ning mühatad mõnusalt teravmeelsuste üle.

Seda ei saa aga öelda kõige värskemate välireklaamide kohta. Reformierakonna suurtelt pindadelt prügikastide kaanteni vastu vaatava «Uhke Eesti üle» võib vähegi selle erakonna tegemisi teadva (partei hämarad rahastamis­skeemid, viimati manipulatsioonid sisevalimistel) kodaniku panna järeldama, et tegemist on äärmise küünilisusega. Millise Eesti üle uhkustatakse? Väljarändajate Eesti üle? Esimese Eesti üle, mis aina kaugeneb teisest, vaesuse spiraali takerdunud Eestist? Selle teise Eesti elanikud võivad käsitada partei loosungit näkkusülitamisena. Spindoctor’id oleksid võinud panna reklaami sisse vähemalt sõna «rahvas». Jah, Eesti rahva üle on tõesti põhjust uhkust tunda, erakonnapoliitikast sõltumata.

Kuidagi ei mahu pähe aga uhkus niisuguse Eesti üle, kes Euroopas on HI-viiruse kandjate «tšempion». Tervise Arengu Instituut (TAI) ongi kolmanda turvaseksi kampaania käigus tellinud välireklaame, mis kutsuvad noori mehi end suguühtes «kummistama». Kuna sihtrühm olevat 18–25-aastased noored, siis on ilmselt lähtutud – või lastud reklaamikontoril end veenda – seisukohast, et noortega tuleb rääkida «noorte keeles». Nõnda on lastud tüdrukul poisile öelda: «Su peenis on veits viltu, aga mulle meeldib see ikkagi, ära põe.» No ei ole vaimukas!

Labane ja alandav nii tüdrukule kui ka kõigile teistele avalikus ruumis seesugust «tunnustust» lugeda. Eriti absurdse vormi võtab see väidetavalt üheks Eesti HIV-pesaks peetavas Narvas, kust äsja naasnud kolleeg tunnistas, et ülekaalukalt venekeelne linn on uputatud eestikeelsetesse kondoomi kasutamise reklaamidesse. Või on selle taga mingi eriti kaval nipp: õpetada vene noori eesti keelt kõnelema seksuaalselt?

TAI kodulehelt võib lugeda, et kondoomireklaamis kujutletakse võimalikke dialooge suguühte ajal, nagu näiteks «Teeme seda täna teistmoodi – pane silmad kinni, ma olen su peal». Võib-olla. Aga vaevalt küll, et kirehetkel hakatakse arutlema meditsiinilise termini «peenise» vormi üle. Sugutil on kõnekeeles mitu eufemismi.

Kõige sellega tahan öelda, et risustades ja labastades verbaalselt avalikku ruumi, võime jõuda ühel hetkel olukorda, kus avaliku WC seingi tundub normaalse keskkonnana.